پخش سیترات سدیم

فروش سیترات سدیم

خرید سیترات سدیم


پخش سیترات سدیم

سیترات سدیم چیست؟


نوعی نمک فلز سدیم با فعالیت قلیایی است. این ترکیب با فرمول شیمیایی C6H5O7 شامل سه نوع مونو سدیم سیترات، دی سدیم سیترات و تری سدیم سیترات هیدراته می باشد. این ماده کاربردهای متنوعی در صنایع غذایی، داروسازی و پزشکی، بافر سازی و همچنین در صنعت برای رسوب زدایی از بویلرها و رسوب زدایی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده به عنوانی یک نگهدارنده باعث افزایش طول عمر و همچنین به عنوان یک افزودنی و طعم دهنده در تولید محصولات غذایی استفاده می شود.
علاوه بر این از این ماده به عنوان عامل منعقد کننده خون نیز استفاده می شود. ورزشکاران از این ماده شیمیایی برای افزایش عملکرد خود از طریق خنثی سازی اسیدها استفاده می کنند زیرا باعث تعادل pH در ماهیچه ها می شود.

سیترات سدیم قابل حل در آب است و انحلال‌پذیری و واکنش‌پذیری سریع و بالای این ترکیب از مزیت‌های آن است، ولی در الکل و‌اتانول قابل حل نیست.
این ماده به نام نمک ترش نیز معروف است که به خاطر همین ویژگی برخی تولید‌کنندگان مواد غذایی صنعتی از آن به عنوان یک افزودنی غذایی برای ایجاد و تثبیت طعمی بهتر استفاده می‌کنند.
همچنین می‌تواند به عنوان یک ماده‌ی نگه دارنده عمل کند.

سیترات سدیم کمی حالت اسیدی دارد و ماده‌ای غیر سمی است.

کاربردهای سیترات سدیم


۱- در صنایع غذایی


در درجه اول به عنوان یک افزودنی غذایی معمولاً برای عطر و طعم یا ماده نگهدارنده استفاده می‌شود.
در انواع خاصی از نوشابه‌ها، به عنوان یک ماده طعم‌دهنده استفاده می‌شود.
یک ماده رایج در سوسیس است.
برای کمک به طعم ترش مخلوط‌های نوشیدنی استفاده می‌شود.
در مخلوط‌های ژلاتین، بستنی، مربا، شیرینی، شیر خشک، پنیرهای فرآوری شده، نوشیدنی‌های گازدار و سس‌ها یافت می‌شود.
به عنوان یک ماده شیمیایی برای بهبود عملکرد آنتی‌اکسیدان‌ها و جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی مانند غذاهای دریایی کمک می‌کند.
در نوشیدنی‌ها و غذا به عنوان تنظیم‌کننده اسیدیته استفاده می‌شود و PH آن‌ها را تنظیم می‌کند.

۲- در صنایع پزشکی و دارویی


سدیم سیترات یک ماده قلیایی کننده ادرار است. پس از جذب متابولیزه می‌شود و بی‌کربنات تولید می‌کند. این ماده می‌تواند برای درمان اسیدوز متابولیک مورد استفاده قرار گیرد، جایی که بی‌کربنات تولید شده یون‌های هیدروژن اضافی را در خون بافر می‌دهد و pH آن را افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند برای قلیایی سازی ادرار از طریق دفع ادرار از بی‌کربنات آزاد و در نتیجه یون‌های هیدروژن استفاده شود. می‌توان از آن برای جلوگیری از ایجاد سنگ‌های کلیوی که در ادرار اسیدی ایجاد می‌شود، استفاده کرد.از نظر مقعدی به عنوان ملین اسمزی تجویز می‌شود و همچنین به‌عنوان درمان بیماری ریفلاکس معده استفاده می‌شود. به عنوان ضد انعقاد خون و همچنین به عنوان یک ماده خنثی کننده در درمان ناراحتی معده و ادرار اسیدی استفاده می‌شود.

۳- در مواد شوینده و آرایشی


سدیم سیترات در مواد شوینده و پاک‌کننده‌های مایع بدون فسفات استفاده می‌شود. این ترکیب شیمیایی خاصیت پاک‌کنندگی و شویندگی بالایی دارد. همچنین در شامپوها، مرطوب کننده‌ها، کرم‌های ضد آفتاب و صابون‌ها استفاده می‌شود.

۴-کاربردهای دیگر از سیترات سدیم


از سدیم سیترات در صنعت آبکاری استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای حذف رسوبات کربنات در دیگ‌های بخار استفاده کرد. در بتن استفاده می‌شود. در هیدراته کردن و متورم کردن پروتئین‌ها استفاده می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *